- Katılım
- 20 Kas 2015
- Mesajlar
- 13,974
- Tepkime puanı
- 7,178
- Puanları
- 113
- Konum
- İstanbul
- Cinsiyetiniz
- Bayan
- Burc
- Yengeç
- Nerden:
- 34 İstanbul
- İlgi Alanı:
- Tarih, spor
Edvard Munch'ın modern sanatın en ünlü ve dünyanın en tanınmış başyapıtlarından biri olan tablosu "ÇIĞLIK" ....
Evrensel bir kaygı sembolü olan tablonun 1893'ten 1910'a kadar 17 yıllık bir süre boyunca boyanmış 4 farklı versiyonu ve birçok litografisi vardır.
1893, crayon, oslo munch museum
1893, tempera and crayon on cardboard, oslo the national museum
1895, crayon, private collection
1910, tempera and oil on unprimed cardboard, oslo munch museum
1895, lithograph, oslo munch museum
“Bir yolda yürüyordum iki dostumla
güneş batıyordu
aniden kan kırmızısına döndü gökyüzü
durakladım bitkin hissederek ve dayandım yanı başımdaki korkuluğa
kan ve ateşten diller vardı şehrin ve mavi - siyah fiyordun üzerinde
dostlarım devam etti ama ben orada kaldım endişe ile titreyerek
ve hissettim, doğadan sonsuz bir çığlığın geçtiğini.”
Munch, orijinal ismi Skrik olan eserin 1895'te tamamladığı boyalı versiyonunun çerçevesine yukarıdaki şiiri yazmış ve eseri hangi ruh haliyle tasarladığını görselliğin yanında yazıya da dökmüştür. Şiirin son satırında doğanın çığlığını duyduğunu belirten sanatçının, aslında tablo için planladığı ilk isim der schrei der natur (doğanın çığlığı) imiş. her ne kadar tablodaki figürün çığlık attığı bilinse de, gürültünün aniden yükseldiği ortamlarda, sesin kulak zarına yaptığı basınçtan dolayı insanlar basıncı azaltmak için refleks olarak ağızlarını açar ve elleriyle kulaklarını kapatırlar. bu açıdan baktığımızda belki de munch, çığlık atan kişi değil, doğanın çığlığından kulaklarını korumaya çalışan kişiydi.
Ayrıca, çerçevesinde şiir yazılı olan 1985 tarihli eser, 2012 yılında sotheby's müzayede evi'inde rekor fiyata (119.922.600 dolar) satılmıştır.
Resimdeki yer ise Oslo'da ekeberg tepesi'ne çıkan valhallveien yoludur.




Evrensel bir kaygı sembolü olan tablonun 1893'ten 1910'a kadar 17 yıllık bir süre boyunca boyanmış 4 farklı versiyonu ve birçok litografisi vardır.
1893, crayon, oslo munch museum
1893, tempera and crayon on cardboard, oslo the national museum
1895, crayon, private collection
1910, tempera and oil on unprimed cardboard, oslo munch museum
1895, lithograph, oslo munch museum
“Bir yolda yürüyordum iki dostumla
güneş batıyordu
aniden kan kırmızısına döndü gökyüzü
durakladım bitkin hissederek ve dayandım yanı başımdaki korkuluğa
kan ve ateşten diller vardı şehrin ve mavi - siyah fiyordun üzerinde
dostlarım devam etti ama ben orada kaldım endişe ile titreyerek
ve hissettim, doğadan sonsuz bir çığlığın geçtiğini.”
Munch, orijinal ismi Skrik olan eserin 1895'te tamamladığı boyalı versiyonunun çerçevesine yukarıdaki şiiri yazmış ve eseri hangi ruh haliyle tasarladığını görselliğin yanında yazıya da dökmüştür. Şiirin son satırında doğanın çığlığını duyduğunu belirten sanatçının, aslında tablo için planladığı ilk isim der schrei der natur (doğanın çığlığı) imiş. her ne kadar tablodaki figürün çığlık attığı bilinse de, gürültünün aniden yükseldiği ortamlarda, sesin kulak zarına yaptığı basınçtan dolayı insanlar basıncı azaltmak için refleks olarak ağızlarını açar ve elleriyle kulaklarını kapatırlar. bu açıdan baktığımızda belki de munch, çığlık atan kişi değil, doğanın çığlığından kulaklarını korumaya çalışan kişiydi.
Ayrıca, çerçevesinde şiir yazılı olan 1985 tarihli eser, 2012 yılında sotheby's müzayede evi'inde rekor fiyata (119.922.600 dolar) satılmıştır.
Resimdeki yer ise Oslo'da ekeberg tepesi'ne çıkan valhallveien yoludur.



